's morgens ontwaken en beseffen dat je op een wondermooie plek staat... Will Tura zou zingen 'Mooi, 't leven is mooi!' enz.
Wij niet: we krijgen een kopje Turkse koffie voor het ontbijt en dat zet ons nog wat meer aan het genieten. Daarna worden we met een stevig ontbijt (extra worstjes graag!) klaargestoomd voor een nieuwe kajakdag.
Tentje staat mooi!
Turkse koffie
De guesthouse ligt boven het bovenste instappunt dat Scheuer voor de Valbona heeft aangeduid. Hier of zelf een beetje hoger instappen moet ook kunnen en er wordt druk verkend of dat niet een goede optie is voor vandaag of morgen.
De rivier is hier smal, heel continu en niet echt voorzien van ruime keerwaters en vermits Eddy er (net zoals in Turkije) weer niet bij is wordt dit 'expeditie-traject' afgevoerd.
We besluiten het 2de hoogste traject te doen: 6 km klasse III-IV gelegen boven de Zwischenbrucke strecke. In plaats van onmiddellijk aan de weg te starten kan je je boot nog een paar honderd meter hogerop dragen om dan te starten met een 3 meter drop.
De waterstand is duidelijk hoger dan wat Scheuer beschrijft want de 3 meter drop is aardig volgelopen en ziet er meer passage dan drop uit. Best stevig... en we hebben Thomas nodig om het even voor te doen. Ook Ward en Birdy varen de passage min of meer vlekkeloos (klein rolleke bij Bert).
Ik wil ook wel een poging doen maar tik al snel een steen die me volledig van het traject en in een keerwater zet. Van hieruit is het moeilijk om de passage te varen en ik stap braaf uit om samen met de rest van de crew en voorbij de drop te starten.
Niemand komt in de problemen op de volgende 6 km heerlijk wildwater: 't gaat flink vooruit en het is afwisselend uitstappen voor de verkenning en verkennen vanuit de boot.
Het traject stopt voor een onbevaarbare passage (zelf met laag water klasse V-VI en lots of siphons dixit Scheuer) en onze chauffeurs staan ons met lekkere Burek en Ayran op te wachten. Tijdens het eten moet er beslist worden wat we straks gaan doen: even de zware passage omdragen en daarna weer inzetten of toch eerst naar het kortere en makkelijkere bovenstuk rijden. De keuze valt op optie 2... lees verder Valbona tweede traject: de weg naar Shoshan?